غذای ایرانی چقدر به مزاج خارجی‌ها خوش می‌آید؟



 مدتی پیش لواشک ایرانی و ترکیب آن با انار و سس انار به یکی از ترندهای تیک تاک تبدیل شده بود و بلاگرهای غذا در سوپرمارکت‌های ایرانی شهر خود در به در به دنبال لواشک بودند.

حتی یک سوپرمارکت در نروژ که صاحبش ایرانی بود در عرض 23 دقیقه کل لواشک‌هایش فروش رفت. بعد از آن یکی از تسترها و بلاگرهای معروف آمریکایی از طریق آمازون گوجه سبز سفارش داد و ویدئوی امتحان کردن آن بازدید بالایی گرفت. در این گزارش چرخی در شبکه‌های اجتماعی زدیم تا ببینیم نظر خارجی‌ها درباره دیگر غذاها و خوراکی‌های ایرانی چیست.

بیشتر بخوانید: آوازه «لواشک» در شمال اروپا/ اسامی جالبی که روی این محصول ایرانی گذاشتند

غذا و میوه ترش آنچنان در بین غربی‌ها و حتی مردم آسیای شرقی محبوب نیست. چه لواشک باشد چه دوغ آبعلی. اما گوجه سبز به خاطر مزه تازه و ترد بودنش محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این میوه در بازارهای آمریکایی و اروپایی به آلوی ترش ایرانی یا آلوی خام ایرانی معروف است اما کشورهای دوست و همسایه در کامنت‌ها به این اسم معترض هستند و می‌گویند این میوه ایرانی نیست.

گوجه سبز در فلسطین، سوریه، فیلیپین، ترکیه، لبنان و ارمنستان هم محبوب است اما فیلیپینی‌ها برخلاف ما و دیگر کشورها به جای اینکه آن را با نمک بخورند، ترکیب دیگری را ترجیح می‌دهند. برخی از آن‌ها گوجه سبز را با فلفل خشک، نمک و سس ماهی و خمیر میگو می‌خورند. برخی دیگرشان هم ترجیح می‌دهند آن را در شکر و سس خرچنگ برای ساعتی بخوابانند و بعد میل کنند.

برخی آمریکایی‌ها مزه گوجه سبز را به میوه‌ای به اسم سیب رز تشبیه کرده‌اند. سیب رز یا رز اپل که میوه‌ای مالزیایی است هیچ شباهتی به سیب‌های معمولی ندارد. شبیه یک گلابی کوچک و قرمز رنگ است، مثل گوجه سبز ترد و آبدار است اما مزه شیرین‌تری نسیت به آن دارد.

برخی آمریکایی‌ها هم بعد از امتحان کردن گوجه سبز آن را با مزه سیب ترش مقایسه کرده‌اند. اینطور که از ویدئوها بر می‌آید، فصل گوجه سبز که می‌رسد تمام سوپر مارکت‌های ایرانی آن را در مغازه‌های خود موجود می‌کنند. چاقاله بادام هم کم کم در حال شناخته شدن بین خارجی‌هاست اما بیشترشان ترجیح می‌دهند ندانند مزه بادام نرسیده چطور است. 

بچه‌های خارجی لواشک دوست ندارند

 یکی از ویدئوهای جالبی که در یوتیوب از امتحان کردن غذای ایرانی وجود دارد، ویدئوهایی هستند که یک سری کودک از ملیت‌های مختلف را می‌نشانند و خوراکی‌های ایرانی را به خوردشان می‌دهند. در یکی از این ویدئوها که شش میلیون بازدید داشته است ابتدا به آن‌ها شربت خاکشیر تعارف می‌شود. می‌توان گفت خوششان می‌آید. بعد از آن خورشت ریواس با برنج جلویشان گذاشته می‌شود.

به جز یک کودک مکزیکی، هیچ کدام از آن‌ها طرفدار این خورشت نیستند. یکی از دختربچه‌های هندی در توصیف مزه آن می‌گوید: «مزه‌ای که بعد از خوردن آن در دهنم حس کردم چیزی شبیه خیارشور روی همبرگر است.» در ویدئویی دیگر از همین مجموعه، بچه‌ها خوراکی‌های ایرانی را امتحان می‌کنند. برعکس اکثر بچه‌های ایرانی، هیچ کدام از آن‌ها هدف از خوردن لواشک و لذت بردن از آن را نمی‌فهمند.

به نظرشان چندش‌آور است. یکی از آن‌ها آنقدر نسبت به لواشک بی‌تفاوت است که با آن هواپیمای کاغذی (یا بهتر است بگوییم لواشکی) درست می‌کند و آن را به آن طرف سالن پرتاب می‌کند. بعد از آن چای با نبات زعفرانی را امتحان می‌کنند. یکی از آن‌ها با تعجب به رشته‌های زعفران درون نبات نگاه می‌کند و می‌پرسد: «این خون است؟» آنچنان علاقه‌ای هم به چای ندارند. نبات را به درون چای می‌برند و بعد نبات را مانند آبنبات می‌خورند. 

«چرا ما آمریکایی‌ها در غذا میوه نمی‌ریزیم؟»

سه مرد آمریکایی در مجموعه‌ای از ویدئوها، اوبر (تاکسی اینترنتی مانند اسنپ) می‌گیرند و پیشنهادات هوس انگیزی به راننده‌ها می‌دهند. آن‌ها به راننده‌ها که اکثرا آمریکایی نیستند پیشنهاد می‌دهند تا به حساب خودشان به یک رستوران از ملیت راننده بروند و هر چه را می‌شود امتحان کنند. در یکی از این ویدئوها تورشان به یک راننده ایرانی ارمنی می‌خورد. اسم او آرتین است و سال‌ها پیش با همسرش به آمریکا آمده و بعدها خانواده خودش و خانواده همسرش را هم به آمریکا می‌آورد.

او پیشنهاد یوتیوبرها را قبول می‌کند و آن‌ها را به یک رستوران ایرانی به اسم شیراز در لس آنجلس می‌برد. خوشبختانه یوتیوبرها بسیار خوش غذا بودند و تقریبا هر چه در منو بود سفارش دادند. ابتدا کمی تربچه و ریحان که روی میز بوده را امتحان می‌کنند. بعد دوغ می‌آید و به نظرشان مزه آب ماست می‌دهد. بعد برایشان آلبالو پلو، زرشک پلو، خرما پلو و برنج دم شده با خلال پوست پرتغال می‌آورند.

وجود میوه در غذا به خصوص برنج برایشان به شدت عجیب است اما استقبال خوبی می‌کنند و برایشان سوال است که چرا آمریکایی‌ها از میوه در غذا استفاده نمی‌کنند. بعد از این‌ها نوبت انواع کباب است. یکی از آن‌ها بعد از خوردن کباب کوبیده می‌گوید:

« حالا که این کباب را خوردم از دست تمام گوشت‌هایی که تا به امروز خوردم ناراحت و عصبانی‌ام. چون که حس می‌کنم به اندازه کافی تلاش نکرده بودند تا خوشمزه باشند.» با بستنی و زولبیا و بامیه و چای این وعده را تمام می‌کنند و با شکمی پر و راضی به خانه‌هایشان برمی‌گردند. این ویدئو حدود ده میلیون بار در یوتیوب دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید