بازگشت سیستم اکسیژن‌سنج به اپل واچ شاید تا سال ۲۰۲۸ طول بکشد


پس از آنکه کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا (ITC) حکم توقف واردات اپل واچ‌های ناقض پتنت شرکت مسیمو را صادر کرد، فروش اپل واچ سری ۹ و اولترا ۲ از اوایل دی‌ماه در داخل آمریکا متوقف شد.

ممنوعیت واردات باعث شد تا قیمت ساعت هوشمند اپل در بازار سیاه به‌شدت افزایش پیدا کند؛ اما کوپرتینویی‌ها از اواسط ماه ژانویه (دی و بهمن)، امکان خرید اپل واچ های جدید را بدون سیستم اکسیژن‌سنج خون در بازار آمریکا فراهم کردند.

اکنون دستورالعمل اصلی سازمان گمرک آمریکا (CBP) منتشر شده است که به اپل اجازه می‌دهد اپل واچ با سیستم اکسیژن‌سنج غیرفعال را به ایالات متحده وارد کند. این دستورالعمل اطلاعاتی درباره‌ی روش اپل برای غیرفعال‌سازی آن را نیز ارائه داده است.

هنگامی‌که گوشی آیفون به اپل واچ متصل می‌شود، سیستم نظارت بر اکسیژن خون را به‌طور خودکار خاموش می‌کند. در این حالت، تشخیص اکسیژن خون غیرفعال خواهد بود و اپلیکیشن اکسیژن‌سنج هشدار می‌دهد که این ویژگی در‌دسترس نیست.

مسیمو آخرین تلاش‌های خود را انجام می‌دهد

به‌عنوان بخشی از فرایند تأیید فروش اپل واچ اولترا ۲ و سری ۹ با اکسیژن‌سنج غیرفعال، اپل باید کد غیرفعال‌سازی این ویژگی را ارائه کند و نمونه‌های آزمایشی را به مسیمو نشان دهد.

ازآنجاکه مسیمو نمی‌خواست حل این مسئله برای اپل به‌آسانی انجام شود، اپل واچ‌های بازطراحی‌شده را به آیفون جیل‌بریک‌شده‌‌ای با نسخه‌ی قدیمی‌تری از iOS متصل کرد و توانست اکسیژن‌سنج را فعال کند.

مسیمو سعی کرد تا اثبات کند که فعال‌سازی سیستم سنجش اکسیژن خون ازطریق موبایل جیل‌بریک‌شده‌ بدین‌معنی است که اپل این ویژگی را به‌طور مؤثر حذف نکرده و این ساعت‌ها نباید به ایالات متحده وارد شوند؛ اما این ادعای مسیمو کارساز نبود.

شعبه‌ی اجرای حکم گمرک آمریکا اعلام کرد که غیرفعال‌سازی نرم‌افزاری اکسیژن‌سنج در اپل واچ سری ۹ و اولترا ۲ برای حفظ مالکیت پتنت‌های مسیمو کافی است و اپل می‌تواند این محصولات را در فروشگاه‌های خود عرضه کند.

با‌توجه‌به اینکه مسیمو توانست با استفاده از نرم‌افزار آیفون جیل‌بریک‌شده سیستم اکسیژن‌سنج اپل واچ را فعال کند، اپل نیز خواهد توانست زمانی‌که این ویژگی تحت ممنوعیت واردات نباشد، نظارت بر اکسیژن خون در اپل واچ سری ۹ و اولترا ۲ را ازطریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری مجدداً فعال کند.

پتنت‌هایی که اپل به نقض آن‌ها متهم شده است، در سال ۲۰۲۸ منقضی می‌شوند؛ بنابراین، غول فناوری کوپرتینو خواهد توانست تا در آن زمان سیستم نظارت بر اکسیژن خون را دوباره در ساعت‌های خود فعال کند.

قابلیت اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون در بهترین ساعت های هوشمند اپل، فقط برای کاربران آمریکایی غیرفعال است؛ زیرا این ممنوعیت در سایر کشورها اعمال‌شدنی نیست و کاربران دیگر کشورها می‌توانند از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید